مقالات

کارایی و مراحل اجرای رابیتس ( راویز رابیس رابیز )

رابیتس‌ (  راویز _ رابیس _ رابیز  ) نوعی سقف کاذب است که با کمک تورهای فلزی مشبک از جنس گالوانیزه و با زیرسازی‌ای شامل نبشی و میلگردی (که با جوش به هم اتصال دارند) ساخته می‌شود.

به گزارش اخبار ساختمان، سازه‌ای که از اجرای رابیتس‌کاری حاصل می‌شود، معمولاً از میلگرد و نبشی و رویه‌ی آن از تورهای گالوانیزه و گچ است. در گذشته از مصاح متفاوتی از جمله نی در ساخت ساهزه‌ها استفاده می‌شد اما با گذشت زمان این مصالح جای خود را به فولاد دادند. سازه‌های تزئینی نیز از این قائده مستثنی نبودند و رابیتس جای خود را در ساخت اینگونه سازه‌ها باز کرد. در این مقاله سعی داریم مراحل اجرای رابیتس کاری را به طور کامل توضیح دهیم و عوامل تأثیرگذار بر قیمت رابیتس کاری را مشخص کنیم.

کاربردهای رابیتس (  راویز _ رابیس _ رابیز  )

رابیتس در سقف‌های کاذب، گچ‌کاری و گچ‌بری، پوشاندن تیرآهن و بتن سیمانی، دکوراسیون و نمای آشپزخانه‌های اپن و همین‌طور ساخت حجم‌هایی برای نورمخفی دور سالن استفاده می‌شود. سقف کاذب رابیتس بهترین و پرکاربردترین نوع سقف کاذب است. در این سقف از میلگرد و نبشی و رویه آن متشکل از تورهای گالوانیزه و گچ استفاده شده است. سقف کاذب رابیتس مزایای فراوانی دارد که می‌توان به سریع اجرا شدن، در دسترس بودن مصالح، طرح‌پذیری بالا و نیروی متخصص فراوان اشاره کرد.

مراحل رابیتس‌کاری

اجرای سقف رابیتس در سه مرحله انجام می‌شود:

مرحله‌ی اول: نصب میلگردهای آویز

بار اصلی سقف کاذب بر عهده میلگردهاست. بنابراین اولین مرحله نصب میلگردهاست. دو حالت وجود دارد یا میلگردها از قبل درون سقف اصلی کار گذاشته شده اند و یا اینکه زمان رابیتس بندی به سقف جوش داده می‌شوند.

اگر میلگردها از قبل درون سقف وجود داشته باشد، هنگام اجرای رابیتس، قسمتی از میلگردها از سقف بیرون می‌زند و رابیتس روی آن‌ها سوار شود.

بررسی مشخصات مکانیکی میلگرد ساده

  • این نوع میلگرد مقاومت بسیارزیادی دارد، مقاومت آن حدود 240 نیوتون برمیلی متر مربع تخمین زده شده‌است.
  • مقاومت کششی میلگرد ساده حدود 360 نیوتون برمترمربع است.
  • از نظر میزان سختی این نوع میلگردها در دسته بندی میلگردهای نرم قرارمی‌گیرند.

    کاربرد میلگرد ساده

    از میلگردهای ساده به عنوان دورپیچ برای ساختمان و رابیتس  کاری استفاده می‌شود.

    البته در بسیاری از موارد نیز دیده شده‌است که از این نوع میلگردها به عنوان میلگردهای حرارتی در ساختمان استفاده می‌شود ، که البته این یک اشتباه در روند ساختمان سازی است.

    البته این محصول کاربردهای دیگری نیز دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده در نما ویاشفت‌های صنعتی اشاره‌کرد.

    توجه کنید همان طور که قبلا اشاره‌کردیم بسیاری از مهندسین ساختمانی از این نوع میلگردها به عنوان میلگردحرارتی در سقف ساختمان استفاده می‌کنند.

    توجیه آن ها برای این کار این است که میلگردهای ساده در ساختمان به عنوان سازه نقشی ندارند به همین دلیل اگر از آن‌ها به عنوان میلگرد حرارتی استفاده کنیم به مشکلی برنخواهیم خورد.


مرحله‌ی دوم: نصب توری رابیتس

در این مرحله توری رابیتس روی میلگردها قرار می‌گیرد و محکم می‌شوند. برای محکم کردن توری می‌توان از روش جوش دادن استفاده کرد ولی بهتر است از سیم‌های گالوانیزه که معروف به سیم رابیتس‌بندی هستند، استفاده کرد. سیم رابیتس‌بندی کمک می‌کند تا توری فولادی به زیرسازی انجام شده در مرحله اول متصل شود … موقع خرید رابیتس، نوع ورقه فولادی را با توجه به فاصله میلگردها از هم انتخاب می‌کنند. قیمت رابیتس و کاربرد آن بر اساس وزن، تعداد ستون‌ها و تعداد چشمه‌های بین ستون‌ها متفاوت هستند.

مرحله‌ی سوم: گچ‌کاری رابیتس

بعد از نصب رابیتس نوبت به گچ‌کاری می‌رسد. اول توری فلزی را باید با گچ سفید پر کرد تا جایی که توری دیگر دیده نشود. سپس با ملاتی که شامل سیمان، پودر و خاک سنگ است پوشیده شده و در آخرین مرحله ملات سیمان مثل لایه‌ای روی آن قرار می‌گیرد و روکش با دقت ایجاد می‌شود تا سطح یکدست باشد. دمای مناسب گچ‌کاری بالای پنج درجه سانتی‌گراد است.

تأثیر قیمت رابیتس‌کاری در بودجه کلی پروژه

قیمت رابیتس که  قیمت راویز هم گفته میشود به عوامل متعددی بستگی دارد. با توجه به مصالحی که استفاده شده مثل میلگردساده رابیتس کاری ، نبشی و گچ و همین‌طور هزینه‌های جوشکاری، گچ‌کشی و طراحی قیمت هر متر رابیتس بندی متفاوت خواهد بود. از طرف دیگر قیمت پایه مواد اولیه با توجه به برند و کیفیت آنها وقیمت دلار دربازار فرق دارد. یکی از راه‌های ساده برای محاسبه میزان مصرف رابیتس بر اساس ابعاد رابیتس و مساحت فضاست.

ابعاد رابیتس ( راویز ) :

ابعا رابیتس دارای سطح 1.44 متر مربع است. یعنی رابیتس یا راویز دارای طول 240 سانتی متر و عرض 60 سانتی متر است.

البته میتوان رابیتس یا راویز را در ابعاد سفارشی نیز درخواست نمود. هرچند این ابعاد اختصاصی از رابیتس نیز مستلزم هزینه اضافی است.

مشخصات فنی رابیتس یا راویز:

رابیتس یا راویز ها دارای مشخصات فنی منحصر به خود هستند. ازجمله این مشخصات میتوان به موارد زیر اشاره نمود.

رابیتس قیمت ابعاد ارزان راویز ستون

1- ستون یا پایه رابیتس ( راویز ) :

پایه یا ستون در طول رابیتس قرار گرفته و نقش مفیدی در افزایش استحکام آن دارد. در بازار رابیتس با تعدا ستون 7و9و11و13 ستون موجود است.

انتخاب رابیبتس یا راویز با تعداد ستون مشخص بسته به نوع فعالیت است. یعنی همیشه انتخاب رابیتس با تعداد  ستون بالتر مقرون به صرفه نیست. بهتر است قبل از انتخاب رابیتس با توجه به نوع فعالیت مورد نظر از کارشناسان رابیتس امجد مشاوره بگیرید.

2- چشمه رابیتس یا راویز:

چشمه همان منافز موجود در سطح رابیتس یا راویز است.این چشمه ها در رابیتس به شکل متوازی الاضلاع هستند. تعداد آنها در یک ردیف به صورت رابیتس دو چشمه و رابیتس سه چشمه در بازار متداول است.

3- وزن رابیتس:

وزن رابیتس متاثر از ضخامت ورق آن است. رابیتس با ضخامت بیشتر دارای وزن بیشتر استو وزن رابیتس ها بین 700 تا 940 متوسط  940 تا 1020 نیمه سنگین و تا 1100گرم سنگین متفاوت است.

1399-08-12